donderdag, september 14, 2006

Terug naar Buenos Aires

Na een uitstekend ontbijt was het tijd voor een wandeling. Casa de las jasmines ligt vlakbij de bergen dus ging ik op stap. Dra kreeg ik het gezelschap van een uiterst knappe, blonde, Argentijnse ......... labrador. Waarschijnlijk de hond van het domein en deze vergezelde me op mijn wandeltocht. Nu en dan kwam hij nader voor een korte streling. Ik vond het gezellig wandelen met die hond.

Na een wandeling van anderhalf uur besloot ik een frisse duik te nemen in het prachtig openluchtzwembad. Na een halfuurtje in het water, liet ik me een halfuurtje drogen op zo´n strandzetel .... verkeerd want ik ben nu verbrand op 2 vreemde plaatsen nl. de binnenkant van mijn dijen en op mijn beide scheenbenen.

´s namiddags nam ik een siesta van 3 uur in mijn hemelbed en om 18h00 nam ik een taxi naar Salta (20 kms). Met de taxi meegaan in Argentinië is een belevenis op zich want voorrang van rechts dat bestaat niet. Je rijdt gewoon zo snel mogelijk een kruispunt op en diegene die het eerst remt is verloren, de andere mag dan doorrijden. Zo heb je 10 bijna - net - accidenten maar, hoe het kan, ik heb geen enkel ongeluk gezien. Ik zou hier echt niet willen rondrijden. Verder zijn rode lichten en snelheidsborden enkel decoratiestukken waar geen enkele Argentijn zich iets van aantrekt. En de zwakke weggebruiker (voetganger/fietser) ja, die moet maar maken dat hij weg is. Als ik dan denk aan onze pocketministers en hun zone 30 en de zwakke weggebruiker, kan ik enkel zeggen "arm België".

In Salta is er een immens park nabij avda st Martin. Rond het park honderden kraampjes met eten, prullaria, mooie zaken,... verder in het park een meer waar je met een roeiboot of een pedalo kunt varen. En vooral zeer veel volk en op zo´n plaatsen kun je zien dat Argentijnen warme, levenslustige mensen zijn.

Aan een kraampje bestelde ik een fruitsap. Ik mocht het fruit kiezen vervolgens werd dit voor mijn ogen geperst. Voor een overheerlijke, grote beker vers fruitsap betaald ik 1 peso (0,25 €). Ik begon honger te krijgen en bestelde een pancho (soort hot dog), kostprijs 0,80 peso /0,2 €.

Ondertussen liet ik me meeslepen door Mano Negra - achtige muziek. drie gordos (vetzakken) verkochten er gekopieerde CD´s. In het doosje een zwart-wit kopie van het hoesje . Ik kocht zo´n CD. Benieuwd of dit in Roeselare ook zo goed zal klinken.

Verder liet ik me meeslepen door het Zuid-Amerikaanse levensritme en genoot ik met volle teugen. Op het einde van de avond kocht ik nog een helado (ijsje) voor 0,5 peso of 0,125€.

Nu ontbijten in Casa de las Jasmines, dan nog even een kruidenbad nemen, even rusten in mijn hemelbed en om 14h00 heb ik mijn vlucht naar Buenos Aires waar ik 1 nacht verblijf om morgen de vlucht te nemen naar het Zuiden van Argentinië, Patagonië, meer bepaald El Calafate.
Het wordt een aanpassing qua temperatuur want hier is het 25 tot 35 graden en in Patagonië is het -5 tot 10 graden (´k zal mijn Marcelleke aandoen).

De weersvoorspellingen voor Patagonië zijn echter niet goed. En ik zou graag een trekking doen op de Perito Moreno gletsjer maar dit kan enkel bij redelijk weer. Maar ik zal niet panikeren, het is nog een paar dagen en misschien is tegen dan alles in orde.

Geen opmerkingen: