woensdag, september 06, 2006

El Desayuno (het ontbijt)

Murkes weblog is educatief :-) Daarom zal je nu en dan een Spaans woordje terugvinden. Kwestie dat een mens iets bijleert.

Gisteren besliste ik in Madrid om enkel nog Spaans te spreken. De ideale manier om de taal wat op te frissen die ik bijna 15 jaar niet meer gesproken heb. Ik las in het vliegtuig "El Pais" en dat ging uitermate vlot.

Yanina sprak perfect Engels maar ik vroeg haar Spaans te spreken en dat vond ze uitermate tof. En ik moet zeggen dat het redelijk vlot ging.

Gisterenavond had ik grote honger maar besloot toch niet te eten. Slapen met een volle maag is niet echt bevorderlijk. En maar goed ook, want ik heb geslapen als een roos. Wat een zalig bed mmmhhhh.

Dan het ontbijt. En wat een ontbijt. Eerst en vooral zijn de mensen hier in het hotel uitermate vriendelijk en behulpzaam (zonder het slijmerige van de Amerikanen). Hun glimlach is echt gemeend. Ik had een tussenstuk nodig voor de stekker want ezel die ik ben (El Burro in het Spaans), heb ik het tussenstuk voor Azië meegenomen van thuis. Wel ik kreeg één in bruikleen en vandaag zullen ze er eentje kopen voor mij... deze namiddag heb ik dit.

Ik begon mijn ontbijt met heerlijke, kleine warme pistoleetjes, roerei, spek, worstjes en overheerlijke tortilla. Daarbij een glaasje zumo de naranja (sinaasappelsap) en cafe con leche (koffie met melk). Alles even laten zakken en dan naar het zoete buffet waar ik 2 verse medialunes nam (croissants, halve maantjes), een stukje cake ... de grote ijstaart liet ik echter aan mij voorbijgaan.

Ondertussen kwam mijn dienster ... jaja, klein, dik maar uiterst sympahtiek me bevoorraden met cafe con leche. Wat is dit toch genieten.

En nog was mijn honger niet gestild. Dus dacht ik aan de raad van mijn moeder "groenten en fruit eten" dus naar het fruitbuffet alwaar ik een kommetje vulden met ananas, peren, abrikozen en tal van andere exotische vruchten .... heerlijk en gezond.

Toen ik het ontbijtbuffet verliet lachten alle dienstertjes vriendelijk naar mij. Mooi, mooi, mooi

Om 9h00 neem ik deel aan zo'n citytour (in het Spaans). Normaal doe ik zo'n dingen nooit maar Yanina verzekerde me gisteren dat het redelijk alternatief is en niet echt toegespitst op de doorsnee toerist. Dan zag ik het natuurlijk wel zitten. Ze zei me ook dat je een vlugge indruk krijgt van het grote Buenos Aires (in het centrum wonen er 3.000.000 mensen, in groot BA 12.000.000 mensen). En op die manier kun je dan je verdere bezoeken regelen.

Toen Yanina hoorde dat ik een festival organiseerde met groepen als Alice Cooper, Motörhead, Deep Purple,... gaf ze me nog enkele adressen in Buenos Aires. Ze gaf me ook enkele tips bijv. in taxi's enkel betalen met peso's, bij aankopen van leder,... kun je een veel betere prijs bekomen als je betaalt in $ of €,..... Verder zei ze me ook "Ten Cuidado" (wees voorzichtig). Buenos Aires is betrekkelijk veilig maar je bent best op je hoede. Ik verzekerde haar dat ik in grootsteden altijd uitermate alert ben.

En vanavond om 20h00 (01h00 's nachts in België) mag ik mijn eerste surprise-omslag openen. Ik ben uitermate benieuwd wat het zal zijn.

Geen opmerkingen: