donderdag, september 21, 2006

Me gusta Buenos Aires

Buenos Aires is bruisend. Het is soms een echte heksenketel, uitlaatgassen, knettergekke chauffeurs,.... maar vooral het is een menselijke stad.

De porteños (inwoners van BA) zijn warm en vriendelijk van aard, goedlachs en hebben aandacht voor diegenen die het wat minder hebben. Verder zijn de meeste zot van voetbal en neutrale supporters dat bestaat hier niet. Ofwel ben je voor Boca ofwel ben je voor River Plate.
Daarnaast zijn ze vol van hun stad, een beetje zoals Antwerpenaren, met dat verschil dat de porteños iets hebben om trots op te zijn, in tegenstelling tot de Antwerpenaren.

Gisteren nam ik de metro en er is ook veel armoede. Er zijn veel bedelaars en ze krijgen van veel mensen geld en sommigen stoppen om een babbeltje te slaan want Argentijnen geven om elkaar. In de metro sprong een straatkind van 10 jaar in de wagon en begon te spelen op zijn kleine accordeon. Fenomenaal mooi. Na het einde van het liedje begon iedereen te applaudiseren in de metro en kreeg het kind van bijna iedereen een paar centavos. Ik zie dit nog niet zo snel gebeuren in de metro van New York of Parijs. Dit is maar één van de vele voorbeelden die de warmte van deze grootstad typeert.

Zopas 5 uur gewandeld in deze stad. Want slechts al wandelen leert men een grootstad kennen. Het is hier vandaag de eerste dag van de lente en er is dan ook een warm zonnetje aanwezig. Veel volk trekt dan naar één van de vele parken waar van alles te doen is.



















Je ziet er optredens van singer-songwriters, flamencogitaristen, tango maar zelfs een metalband met theatrale act mag zijn ding doen in de parken. Zie onderstaand filmpje








































Ondertussen blijft iedereen goedlachs. Veel Roeselaarse azijnpissers zouden eens deugd hebben aan een vriendelijkheidskuur en menselijkheidskuur in Buenos Aires, maar nee ....... dat kunnen we de Argentijnen niet aan doen -:)

Wat zal ik die kraampjes missen waar Argentijnse vrouwen vers fruitsap voor je persen. Heerlijk bij zonnige temperaturen




















Vanavond ga ik me nog even culinair laten verwennen. Het is mijn laatste nacht in Buenos Aires en morgenavond vertrek ik dan via Madrid naar Brussel.

Nog even gekeken in de frigo en de geitenkaas van dronken geiten is nog altijd in optima forma. reus en tetje, zet de bordjes maar klaar zondag.