donderdag, november 03, 2005

Van Helsing



In augustus bezocht ik in Universal Studios in Los Angeles "The Van Helsing Fortress of Dracula". Dit gigantisch spookkasteel was een replica van het Dracula kasteel uit de film Van Helsing. Dit liet een grote indruk op me na en mede door levende figuranten beleefde ik er tal van schrikmomenten.

Nu heb ik de film gezien en dit was een film naar mijn hart. Het is een mix van the X-men, niet-bloederige horror, Lord of the Rings, The Mummy maar ik vond er ook aspecten terug van de Oost-Europese sprookjesfilms die ik als kind zag op de BRT of in de Pax, in het kader van de Jefi-jeugdfilms.

Van Helsing maakt het kind in Murke wakker. Prachtige decors, mooie muziek, vrouwelijke vampiers waarop je verliefd wordt, een ravissante Kate Beckinsale. Het verhaaltje is dun maar laat de fantasie maar werken.

Normaal is professor Abraham Van Helsing in het boek van Bram Stoker de man die met houten staak en kruis jaagt op Dracula. Peter Cushing vertolkte meermaals deze rol, zijn tegenspeler was dan Christopher Lee als Dracula.

In Van Helsing worden echter vele horrorpersonages samengevoegd. Zo heb je naast Van Helsing en Dracula ook de weerwolf, Dr Jeckyll & Mr Hyde, Frankenstein,.....

Subliem vond ik een humoristische verwijzing naar de James Bond films waarbij Van Helsing zijn nieuwe wapenuitrusting en andere technische snufjes aangeboden krijgt om Dracula te doden. Een beetje filmkenner ziet hierin duidelijk een link naar Q en James Bond

Velen zullen niets vinden aan deze film maar mensen die zich wensen onder te dompelen in de fantasiewereld zullen dit toch wel kunnen pruimen.

Murke genoot er in ieder geval met volle teugen van.

Bekijk de trailer op http://videodetective.com/home.asp?PublishedID=416984

Op videodetective vind je gratis vele trailers terug. Aan het begin van de filmtrailer zie je enkel 30 sec. reclame.

Geen opmerkingen: