dinsdag, november 08, 2005

Rellen in Parijs















We worden al een tijdje geconfronteerd met de beelden uit Parijs. Vanuit mijn standpunt kan ik daar natuurlijk niet mee akkoord gaan maar stel nu even dat Murke 20 jaar was, geboren in één van die desolate buitenwijken van Parijs. Murke heeft ook een bruin kleurtje, studeert niet slecht maar komt toch niet aan de bak. Verder wordt Murke overal gestigmatiseerd als profiteur, dief, crimineel.... terwijl daar, in zijn geval, niets van aan is. Verder wordt hij veelal gecontroleerd en vernederd door de politie (meestal van rechtse of extreem-rechtse signatuur)

Wel op een bepaald moment zal het bij Murke misschien ook eens te veel worden en steekt hij een auto in brand.

Extremistische bewegingen als Vlaams Blok (belang krijg ik niet uit mijn strot), Front National, Islamfundamentalisten, godsdienstfanatici bieden geen oplossingen maar gooien enkel olie op het vuur. Terwijl een mentaliteitswijziging en grondige dialoog zich juist opdringt.

Gisteren in Mons zag ik spelende kinderen. Jean en Abdel speelden gezamenlijk en lachten. Beide waren 10 jaar en begrijpen waarschijnlijk niet waarom mensen auto's op straat in brand steken.

Kijk eens op onderstaande reportage op de VRT. De analyse van deze Waalse regisseur is volgens mij loepzuiver en ook ik vrees voor de voorspellingen die hij uit aan het einde van de reportage

http://www.vrtnieuws.net/nieuwsnet_master/versie2/mediatheek/video-051106_franserellen/index.shtml?play

1 opmerking:

Anoniem zei

I think you have a valid question here.
Needless to say that the Arab world is not uniform - in some countries their universities have actually flourished - Iran being a good example.
And on the other hand great amounts of the oil income have been spent on lavish projects, desalination plants, building airlines, resort facilities, infrastructure and the never ending "investments" in armaments for example by the Saudis.
I think that the least amount goes to the ranting and raving mad members of their societies.
Don't be tempted to get carried away with what happens in France these days. These and much worse have occured for example during the french revolution. Or the extermionation of the templars. or....
These things come and go.... if you do not trust me, trust history.
Relax good old chum,
cheers