donderdag, november 03, 2005

materialisme

Je komt iemand tegen die je al jaren niet meer gezien hebt. X was vroeger een humoristische deugniet die lak had aan gezag en aards bezit.

X reed met een aftandse auto, droeg dag in, dag uit dezelfde kleren maar was absoluut niet gierig als het café en/of restaurantbezoek betrof. Verder kocht hij veel CD's/platen en boeken.

Nu rijdt X met een BMW, is getrouwd, praat voortdurend over zijn huis en de bijhorende verbouwingen (who cares !). Verder is alles afgemeten in zijn leven

X : Murke, koop jij nog altijd veel CD's en boeken ?
Murke : Ik koop bijna geen CD's meer. Dit jaar heb ik nog maar 5 CD's gekocht. Voor de rest luister ik veel naar internetradio's. Maar absolute stilte kan ik ook sterk appreciëren
X : Iedere maand koop ik nog 2 CD's en minstens 1 à 2 boeken. Ik heb nu reeds een 3.000 tal CD's en een bibliotheek van een 1.500 boeken
Murke : Ik heb vorig jaar bijna al mijn boeken weggegeven aan vrienden. Ik lees nog zeer veel en het zijn bijna uitsluitend boeken die ik ontleen in de bibliotheek. De meeste boeken leest een mens toch maar één maal. Als ik nog boeken koop dan zijn het meestal reisboeken. Ga jij nog dikwijls uit in Gent ?
X : Nee, 't gebeurt zelden dat ik nog op café of restaurant ga. Die tijd is een beetje voorbij
Murke : Jawadde, ge klinkt als een oude zak
X : Nee, ik heb nu andere interesses

Misschien was het beter dat ik X niet meer ontmoet had en dat ik enkel de herinneringen bewaarde aan diverse, plezante kroegentochten in het nachtelijke Gent. Nu was X een slaaf van het materialisme (zoals zovelen) terwijl Murke minder en minder uiterlijke luxe behoeft. Aan de andere kant spendeer ik nu meer geld aan vergankelijke zaken bijv. goede wijn, goede sigaren, goede whisky en mooie reizen.

X, hopelijk word je spoedig wakker uit je eigen nachtmerrie want nu sta je al met je één been in het Oudemannenhuis

Geen opmerkingen: