dinsdag, november 15, 2005

De Grootste Belg



Wie is de Grootste Belg ?

De vraag klinkt ridicuul want hoe kan je nu bijv. wetenschappers vergelijken met sporters etc... Het programma wordt wel op een prachtige manier voorgesteld. Iedere week is er een pleidooi van een BV voor één grote Belg.

In een verhelderende, met humor doorspekte reportage van 45 minuten krijg je meer info ivm "de grote Belg". Zo genoot ik reeds uitermate van de reportage van Ambiorix door pdw. Ik kreeg veel extra informatie betreffende Vesalius....

Gisteren was Uytterhoeven aan de beurt met Eddy Merckx. 't was een meesterwerkje van 45 minuten met, voor mij althans, nooit gezien beeldmateriaal bijv. een bomvolle Grote Markt van Brussel na de tourwinst in 1969. Verder vernamen we dat Merckx 3 x verkozen werd tot sportman van de wereld en dat in een tijd van Pélé, Mohammed Ali,... en wetende dat in Amerika het wielrennen bijlange niet populair was. Men somde ook de kwaliteiten op van Merckx en wij hebben graag dat het woord "bescheiden" daarbij hoort. Belgen gunnen iemand zijn succes maar hij/zij mag het niet in zijn/haar bol krijgen. Daarom houden wij ook niet zo van die arrogante Nederlandse mentaliteit.

Voor de uitzending twijfelde ik tussen Pater Damiaan en Vesalius als grootste Belg. Maar het pleidooi van Uytterhoeven doet me nu terug twijfelen. Voor dit pleidooi was dit de stand :

1. Pater Damiaan 2. Paul Janssen 3. Andreas Vesalius 4. Ambiorix 5. Eddy Merckx 6. Adolf Daens 7. Jacques Brel 8. Peter Paul Rubens 9. Gerardus Mercator 10. Hendrik Conscience

Ga ook eens naar de site van de Grootste Belg en doe eens mee aan de quiz (The Greatest Quiz). Een ideale training voor mijn quizteam www.degrootstebelg.be

Wie vinden jullie eigenlijk de grootste Belg. Of ontbreekt er volgens jullie iemand in de TOP 10

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Schandalig dat David Davidse niet bij de top 10 staat !

Anoniem zei

De grootste Belg????
Allee, in de vijftiger jaren: Reus Atlas met 2.48m (daar kon je naar opkijken, letterlijk), ondertussen zaliger, maar dat mag geen rol spelen!
Nu: mijn buurman, gepensioneerde boer Victor! Die scheert al ongeveer 20 jaar de haag aan mijn kant van onze gemeenschappelijke tuin (en ik mag daar geen verandering in brengen), een haag van 60m lang hee! Voor mij is dat de grootste Belg!