vrijdag, november 25, 2005

esperanto







Gisteren discussieerden we met bepaalde mensen over de kunsttaal "Esperanto". Iemand zei dat "esperanto" reeds bestond bij de Romeinen. Murke dacht dat esperanto ontstond begin 20ste eeuw.

Dus snel even nagekeken en esperanto onstond eind 19de eeuw. Verder vernam ik dat 2 miljoen mensen het esperanto machtig zijn

Alle info ivm esperanto vind je terug op http://nl.wikipedia.org/wiki/Esperanto

's avonds lees ik voor het slapengaan nog even in Knack en lees ik dat er nu esperanto-TV is op het internet. Verder heeft de "esperanto"-portaal site Gangalo (esperanto voor jungle) meer dan 100.000 bezoekers per maand. Bekijk het even

portaalsite www.gxangalo.com
TV www.internacia.tv

En zoals mijn vroegere leraar economie altijd zei : "Murke, ge moogt blij zijn da ge vandaag naar school gekomen zijt want ge hebt weer iets bijgeleerd" zegt Murke "ge moogt blij zijn da ge vandaag Murkes weblog bekeken hebt want ge hebt weer iets bijgeleerd"

Bonan matenon

Murke

2 opmerkingen:

Anoniem zei

murke en commentaar op schoolmeesters,
het is ooit anders geweest
(terwijl ik dit schrijf zitten 9 leerlingen rond mij wikipedia af te schuimen, geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt hen naar de oorsprong van het esperanto te laten zoeken)

Anoniem zei

van haar op het hoofd gesproken,
is de slange nog aan het vervellen of heeft hij zijn winterhuid al aan?