woensdag, november 09, 2005

een wiskundig raadseltje






















Hieronder een wiskundig raadseltje voor het slapengaan.

Het is nacht en 4 mensen moeten een donkere, vervallen brug oversteken.

Deze brug kan maar twee mensen tegelijk dragen. Het is pikdonker en ze beschikken maar over 1 zaklamp die ze bij elke overtocht nodig hebben.

Hoe kunnen ze in de kortst mogelijke tijd allen aan de overkant geraken ?

Frank doet er 1 minuut over.
Ivan doet er 2 minuten over.
Erna doet er 5 minuten over.
Wim doet er 10 minuten over.

Als je denkt de snelste tijd gevonden te hebben, plaats je parcours dan in "comments". Indien de snelste wijze niet gevonden wordt, zal ik deze in de komende dagen plaatsen

Succes

9 opmerkingen:

Anoniem zei

20min

de bevers zei

19 minuten is te lang. Het kan sneller

Veel zoekgenot

Anoniem zei

Elzebubbel deed mij doordenken en zie ik doe er 2 minuutjes af.

Als we nu eens de 2 snelste eerst sturen (Murke en vingerken) hebben we 2 min nodig.

We laten Murke terug gaan met de lamp. reeds 3 min in totaal.

Erna en Wim mogen dan met de lamp de brug oversteken in 10 min. we zitten reeds aan 13 min.

Nu mag onze Ivan terugkeren met de lamp en Murke oppikken. Deze oversteek heen en terug duurt 4 minuten en brengt ons totaal op 17 min.

En nu ga ik slapen

't mienwerkerken

de bevers zei

Inderdaad,

De snelste tijd is 17 minuten en is gevonden door 't mienwerkerke

Frank + Ivan = 2 min
Frank terug = 1 min
Erna + Wim = 10 min
Ivan terug = 2 min
Ivan + Frank = 2 min

totaal 17 minuten

Murke

Anoniem zei

t'is nie moeilijk , t'mienwerkerke is gewend van met lampen rond te lopen.
redel

Anoniem zei

Vervang Wim door Jozef en ipv 17 minuten wordt het 62 minuten.

Als Erna en Jozef aan de overkant komen hebben ze een oponthoud van 45 minuten

:-) graptjen é Pol

Anoniem zei

elzebubbel,
"allez, zoals gewoonlijk weeral op 't goede spoor gezet door een vrouw !" maar 't is wel weeral een vent die de oplossing gevonden heeft.

Redel,
Laat het duidelijk zijn dat zowel mijn voorouders als ik NOOIT in de nachtploeg hebben gewerkt.

't mienwerkerke

Anoniem zei

Waar bevindt zich die brug? Ik wil dat wel uitproberen.

Anoniem zei

Ik stel mij ernstig de vraag hoe het mogelijk is dat ik de brug kan oversteken in 2 min. en Frank dit zelfde zou doen, maar in 1 min.?
Kort pietje, maar 't schiet verre!