dinsdag, juli 19, 2005

Murke erger je niet !
















Om in Amerika te overleven moet je bepaalde zaken negeren, anders is het als vrijdenkende, vragenstellende mens onleefbaar. Zo, tref je overal langs de weg borden aan met een religieuze boodschap. Er zitten onschuldige bij als "we love Jesus" maar er zitten ook gevaarlijkere boodschappen bij zoals "Abortion is the work of Satan". Na een honderdtal borden word je echter immuun voor deze borden.

De staat Missouri is heuvelachtiger dan Illinois en de industrieterreinen en uitgestrekte landbouwgronden hebben plaatsgemaakt voor bossen en rotsen. Het is heerlijk om dit heuvelachtig parcours te volgen. Cruisen doorheen de USA is gewoonweg heerlijk

Op mijn 8 uur durende autorit (met de nodige pauzes) is de radio mijn compagnon. Meestal luister ik naar Classic Rock stations maar soms luister ik ook wel eens naar één of andere preacher. Op één van deze religieuze zenders belde iemand met zo'n radiogoeroe. Ze behoorde tot één of andere religieuze groepering waarbij het verboden was om voor hun huwelijk ook maar één moment alleen te zijn met de partner. Er moest altijd minstens één familielid bij aanwezig zijn en bij voorkeur één van de ouders. Het meisje was 18 jaar en vroeg, volgens mij, meer dan terecht : "Als ik nooit alleen ben geweest met mijn partner voor mijn huwelijk, hoe kan ik dan weten of het later wel zal klikken tussen ons". Waarop die goeroe zei : "je hebt kwade, vleselijke gedachten. De duivel heeft je ziel beroerd en je aangezet om de revolteren. Ga naar je plaatselijke priester om alles op te biechten". Het meisje kreeg zelfs de mogelijkheid niet om hierop te reageren. Op zo'n moment word ik werkelijk kwaad achter mijn stuur. Wat een arrogantie ! En hun leider durft dan spreken over fundamentalisme !

Gelukkig ben ik op mijn trip al verschillende mensen tegengekomen die lak hebben aan Bush, religiefundamentalisme... m.a.w. mensen die kritisch hun land beoordelen en dit doen met de nodige humor. Dus mag ik mij niet meer ergeren aan zo'n zaken want dat is niet goed voor mijn bloeddruk.

Op een andere radiozender was er een soort vragenprogramma en ik hoorde plots 'Murke'. Ik dacht dat ik het misverstaan had maar het betrof een voorval in het stadje Murke. Jaja, je leest het goed. Murke heeft zijn eigen stadje in de USA nl. in de staat Wyoming (zie foto).

Murke is ongelooflijk trots op zijn stadje en, jammer genoeg, ligt dat te ver buiten mijn route. Anders had ik zeker eens de burgemeester van Murke bezocht en had ik zeker geprobeerd om de voorpagina van de plaatselijke krant te halen. Ik zie de krantenkop al voor me

The city of Murke welcomes the handsome Belgian guy Murke

Murke, Joplin 6 PM

1 opmerking:

Anoniem zei

Een jaar of 15 geleden zat ik daar dichtbij, ik verbleef in Sterling. Ik bezocht toen Murke, en de burgemeester daar is een vrouw, een skoon prairiekeun, overweeg toch eens een omweg..

wgm