zondag, juli 17, 2005

ASIA in Pop's (East St. Louis)






























Zaterdag vertrok ik omstreeks 6 PM richting de wijk SOULARD. In deze wijk zouden tal van restaurantjes, bluesclubs,.... aanwezig zijn.

Na een tijdje vond ik deze wijk maar er liep niet veel volk over de straat. Er waren talrijke bars en restaurants maar deze leken op het eerste gezicht redelijk leeg. Dan maar even stoppen bij enkele voorbijgangers, toevallig van vrouwelijke kunne. Deze vriendelijke dames lieten me weten dat alles zich afspeelt in de vele tuinen achter de restaurants en bars. Dat kan bijna ook niet anders bij temperaturen van 94°F

Ik besluit Norton's te testen. Inderdaad aan de achterzijde een grote binnentuin met diverse bars en restaurant. Ongeveer 150 mensen hangen hier aan den toog of eten gezellig in de tuin. Een weeral bijzonder knap tafelaanwijzertje brengt me tot bij mijn tafeltje in de schaduw van een boom. Een ideale tafel met een overzicht van de gehele tuin.

Ik bestel een "italian salad" en een "filet mignon" samen met een glas Californische wijn. Ondertussen bekijk ik het reilen en zeilen op het binnenplein. Het knappe tafelaanwijzertje brengt twee koppels naar een mooie tafel, centraal gelegen. De beide mannen kijken blijkbaar iets te veel naar de benen en de rest van het tafelaanwijzertje (je zou voor minder) zodat de jaloezie bij de vrouwen naar bovenkomt. Ze uiten dit door hun beklag te doen bij het tafelaanwijzertje over de tafelkeuze. Deze laatste brengt hen dan maar naar een tafeltje volledig in een uithoek en haalt hiermee haar gram. De meeste vrouwen kunnen dit jaloezie-spelletje subtiel spelen maar bij sommige vrouwen zit dit toch niet in hun genen ingebakken. Dit was Desmond Morris live.

Wat het eten betreft mag je je niet veel voorstellen bij de Amerikaanse keuken maar ja, in België zijn we dan ook uitermate verwend. Mijn "italian salad" zou ik nog niet durven serveren aan mijn konijn (als ik al een konijn had). De "filet mignon" is een goed biefstuk maar 'saignant' gebakken heeft het dienstertje toch niet begrepen want de lap is goed doorbakken. Murke weigerde de term 'medium' gebakken te gebruiken daar ze op het menu 'filet mignon' in het Frans schreven dus moesten ze 'saignant' ook maar kennen. Eigen schuld, dikke bult Murke

Bij de filet mignon één aardappel in de schil en 8 fletse suikerbonen en 2 wortels. Dit is bij ons een dagschotel van lager allooi maar hier wordt het gepresenteerd als finesse keuken. De prijs van 40 $ is dan ook veel te veel voor dit hongermaal.

Bij het buitengaan stopte ik nog even bij het tafelaanwijzertje en vroeg haar of er nog goede optredens waren deze avond. Ze haalde er direct de 'Riverfront times' bij (cultuurkrant van St. Louis) en mijn oog viel op ASIA. Ze zei me dat ASIA optrad in Pop's in Sauget (East St. Louis). Toen ik East St. Louis hoorde schrok ik een beetje en het opmerkzame meisje had dit gezien en zei me dat Sauget veilig was. Het was ongeveer 8 miles rijden en ze tekende me een perfect plan van Norton's tot aan Pop's. Ik bedankte het tafelaanwijzertje en vertrok richting Pop's.

Na een kwartiertje kwam ik bij Pop's en bij het binnenkomen zag ik een reuzenfoto van Motörhead in Pop's. Pop's is een zeer grote rockkroeg met een klein podium van 8 meter bij 4. De hoogte is 4 meter zodat de lichten iets meer dan een meter boven de hoofden van de artiestenhangen. Rondom hangen posters van bands die optraden in deze legendarische rockkroeg met max. capaciteit van 1.200 personen. Het lijstje oogt indrukwekkend o.a. Motörhead, Saxon, Dio, Slipknot, Moby, Dream Theater, Cheap Trick, .... Meer info www.popsrocks.com En nog enkele foto's op www.flickr.com/photos/murke voordat een lid van de security staff me verbood om nog foto's te nemen

ASIA is gebouwd rond keyboards-wizzard Geoff Downes. Op het podium staan maar liefst 9 keyboards rond hem. Geoff Downes is de man van "The Buggles" die de hit schreef "Video Killed the radio star". Vervolgens werd hij lid van Yes om nadien Asia op te richten. Verder achter de drums een uitstekende Chris Slade (ex-drummer van o.a. Uriah Heep, Manfred Mann en jawel AC/DC). Verder bestaat de band uit John Payne en Govan Guthrie (een jonge supergitarist, fingerlicking). Ken je ASIA niet, bekijk dan even hun site www.asiaworld.org
Het werd een prachtig concert van meer dan 2 uur. Uitstekende symphorock die perfect zou passen in 't Hofland of op de affiche van Schwung

Toen ik aankwam bij Pops stopte er juist een taxi en een meisje met witte boots stapte uit......... Murke goes asian.........

Murke, St. Louis 10 AM

Geen opmerkingen: