vrijdag, juli 08, 2005

de lieverdjes van Arizona en New Mexico































































Nog 5 keer slapen en dan richting States. In de laatste dagen nog de boekhouding 2de kwartaal Schwung opmaken, alle Schwung - artist tax formaliteiten in orde brengen (een mens heeft een deadline nodig) en nog even grondig mijn reisroute overlopen.

Tot vannacht 3 uur verdiepte ik me in de staten Arizona en New Mexico en ik bekeek ook even wat de gevaren waren inzake wildlife.

Eerst kwam ik bij slangen en weet dat 50% van de slangebeten het gevolg zijn van het feit dat de persoon de slang wil vastpakken. Wel Murke behoort zeker niet tot deze categorie. Verder wordt aangeraden om boots te dragen en lange broeken (die onderaan nauwaansluitend zijn).

De ratelslang komt zeer veel voor en heeft de slechte gewoonte om zich op het heetst van de dag (namiddag + vooravond) neer te vleien temidden de wandelpaden "hiking trails". Dit zal me echter niet weerhouden om meerdere wandelingen te doen. Temeer daar een beet van een ratelslang niet dodelijk is. Het doet alleen zeer veel pijn en je dient onmiddellijk contact op te nemen met een hospitaal waar ze anti-venom hebben. Als ik er eentje zie, toon ik de slang een foto van Margriet Hermans en het reptiel zal vlug weg zijn.

Verder wordt ook afgeraden om rotsen of stenen met de blote hand op te pakken want onder die rotsen kunnen ratelslangen of scorpioenen zitten. Stenen opheffen lijkt me veel te lastig dus dat gevaar zit er ook niet in en ik heb de grote Scorpions overleefd dus die kleine mormels baren me ook niet veel zorgen.

Gevaarlijker is de Arizona Coral Snake (zie foto gekleurde blokjesslang) maar deze is eerder zeldzaam. Verder zijn er ook tal van spinnen aanwezig o.a. de zwarte weduwe. Door het bekijken van vele horrorprenten en het lezen van dubieuze lectuur dacht ik dat een beet van the black widow dodelijk was. Maar ook dat klopt niet. Dus valt het al bij al nog mee.

In de sierras in California & Nevada vind je er naast bovenstaand klein grut ook het grotere werk o.a. zwarte beren (maar dat ken ik nog van Alaska) en in California zitten er naar schatting ook een 6000 tal puma's, panters en cougars (ik ken de NL-vertaling niet, zie foto). Wanneer je oog in oog komt te staan met een puma, panter of cougar, blijf dan stilstaan en in het ergste geval werp met stenen en stokken. Er staat nergens vermeld "schijt in je broek" maar dat zou waarschijnlijk het geval zijn bij mij indien ik zo'n poes tegenkom.

Zo, en nu terug naar de saaie boekhouding

2 opmerkingen:

Anoniem zei

volgens mij is er geen specifieke naam voor de cougar,wel heette john mellencamp vroeger john cougar mellencamp, moest je hem tegenkomen laat hem een contractje voor schwung 2006 tekenen. doen hé

philiep degryse

de bevers zei

een bevriende biologe mailde me de onderstaande info ivm de "cougar"

cougar = bergleeuw = Amerikaanse leeuw = zilverleeuw = poema = catamount. Veel verschillende woorden voor hetzelfde wilde katje, waarschijnlijk naargelang de streek.