dinsdag, december 13, 2005

Klakaards















Toen Murke vroeger op kamp ging met de KSA was het telkens hoogdag toen er "Klakaards" gebakken werden. Dit was de enige keer in het jaar dat Murke klakaards at want thuis werden er geen klakaards gebakken.

Zonet zag ik dat ik nog enkel oud brood ter beschikking had. Dus Murke besloot, voor de eerste maal in zijn leven, klakaards te bakken.

Maar ja, Murke is een uitstekende kok als het "haute cuisine" betreft maar klakaards dat is een ander paar mouwen.

Daarom maar gegoogled met "verloren brood" en "pain perdu" en de recepten vliegen je om je oren. Hieronder het recept

Ingrediënten

  • 4 sneden oud brood (wit)
  • 2 eieren
  • melk
  • poessuiker of witte suiker
  • boter

Bereiding

Snij de korsten van het brood. Vermeng de eieren met 20 cl melk, goed kloppen. Leg het brood in het melkmengsel. Laat de boter smelten in de pan, laat het brood een tijdje uitlekken en gooi het vervolgens in de pan waar je het langs beide zijden bakt tot het een goudbruine kleur heeft. Gooi er nadien poessuiker of gewone suiker op

Resultaat

Zie foto ! Mooi gelukt hé ! en uitermate lekker met een straffe espresso !

Dit is misschien een keukentip voor de wintermaanden. En aangezien het een simpel recept is, zal zelfs de slange dit misschien kunnen fabriceren ;-)

7 opmerkingen:

Anoniem zei

Dat is wel gewonnen brood hé pipo!
Ge zijt het toch niet kwijt, ge hebt het gewonnen!

En trouwens ook lekker met poessuiker en een beetje citroen....

CD uit A

de bevers zei

He Pipa,

Beide zijn goed hé. Verloren brood (pain perdu) en gewonnen brood zijn synoniemen. Zie hieronder de beschrijving uit grootmoeders keuken. ik zie nu dat het klakkaars zijn ipv klakaards

"Een oeroud recept van onze voorouders. Het werd vaak gemaakt om het overschot van brood te gebruiken. Het is zeker gekend onder de namen: verloren of gewonnen brood en Klakkaars. Engelsen noemen het French toast."

Anoniem zei

Dit is het allereerste gerechtje dat ik mijn kids zelf leer maken.
Vanaf 7 jaar.
Straks speelt Murke weer met legoblokskes.
babbels

Anoniem zei

nu de frank al klakkaars kan bereiden , kunnen we wel in alle bescheidenheid spreken van de
nieuwe man , ik denk dat het niet lang meer duurt, voor de beverse
jonkvrouwen aan zijn voeten liggen om die klakkaars te proeven ,
reus een tip : ipv croques serveer nu de enige echte klakkaars ,
frank een patent opnemen.
redel

Anoniem zei

WAAR KOMT HET WOORD POESSUIKER VANDAAN ?
REDEL

Anoniem zei

en wat zal de poes dan eten als Murke de poessuiker op zijn klakaards smeert? Ocharme dat beestje.

Anoniem zei

Klakkaars is zeker een zeer oud gerecht.
Ik ben zelf 83 en mijn moeder bakte ze regelmatig en zegde ons dat ze het geleerd had van haar grootmoeder.
Ik denk echter dat het niet poessuiker is maar wel poersuiker. Poer= poeder ?? Maar het wordt meeest geserveerd met bruine of kandijsuiker.