vrijdag, december 09, 2005

Gevaarlijk boek - De historicus



















voorgeschiedenis

Toen ik deze zomer in Amerika was, las ik in Chicago en LA lovende recensies over het boek "The Historian" van Elisabeth Kostova. Deze schrijfster had er 10 jaar over gedaan om dit boek te schrijven. Het werd omschreven als een mix van Umberto Eco, Dan Brown en ..... met referenties naar Bram Stoker.

Toen ik in LA was had dit boek reeds de "Da Vinci Code" van de nummer 1 plaats verdrongen en stond aan de top van de bestsellerlijst.

Heden

De Nederlandse vertaling "De Historicus" had ik gereserveerd bij de Roeselaarse bibliotheek. Gisteren heb ik het boek opgehaald. Het is een dikke turf van meer dan 700 pagina's en het is echt verslavend. Vlot geschreven, een echte pageturner,... m.a.w. gisteren heb ik reeds meer dan 300 pagina's gelezen. In het midden van de nacht heb ik besloten dat het welletjes was en deze morgen bij het ontbijt zat ik terug te lezen in dit boek.

Daarom heb ik het boek nu in mijn wagen gelegd zodat ik niet meer in de verleiding kom. Vanavond lees ik verder en verdiep ik me verder in volgende onderwerpen :

  • De orde van de draak
  • geheime geschriften
  • universiteitsbibliotheken in Oxford, Istanbul
  • Vlad Tepes (graaf Dracula)
  • oude kloosters in de Pyreneeën
  • professors met een geheim
  • vreemde figuren
  • ..............

Ik weet nog niet hoe het afloopt maar dit boek heeft iets demonisch over zich. Zoek je nog een boek voor het kerstverlof, aarzel dan niet. Hieronder nog een korte beschrijving van dit boek

De historicus begint wanneer een meisje van zestien op een avond, thuis in Amsterdam, niet alleen een vreemd boek vindt in de bibliotheek van haar vader, maar ook enkele verontrustende brieven.Op zoek naar het waarom van deze brieven stapt ze een wereld vol intriges binnen en maakt kennis met vier historici die hun reputatie, hun geestelijke gezondheid en hun leven op het spel zetten om een middeleeuws geheim te ontcijferen dat tot op de dag van vandaag een bedreiging vormt. De roman neemt de lezer mee van Amsterdam naar Istanbul en de Balkan en van Oxford naar de universiteit van Boedapest tegen de achtergrond van middeleeuwse kloosterordes, de Byzantijnse geschiedenis en oude manuscripten. De historicus is intrigerend, spannend, sfeervol en vermengt, net als de grootste bestsellers van de afgelopen jaren, feit en fictie, geschiedenis en fantasie tot een intrigerende pageturner.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Wil boek even voor mij reserveren van zodra uit ?
Elzebubbel

de bevers zei

Elzebubbel,

Misschien is het boek zondag reeds uit. Dan breng ik het mee

Murke