donderdag, september 09, 2004

Murke eet Musk Ox (muskusos ?)

Het is nu 08h30 in het zonovergoten maar ijskoude Fairbanks. Momenteel is het 18 graden Fahrenheit. Jullie kunnen dit reeds omrekenen naar Celsius om te zien hoeveel graden het onder O is. (Voor omrekening F naar C zie eerdere berichten).

Gisterenavond ben ik gaan eten in restaurant-saloon "The Pumphouse", 1 van de 500 distinguished restaurants die de USA rijk is.

The Pumphouse is een zeer grote zaak, die zich bevindt aan de oostzijde van Fairbanks (zo'n 10 min. rijden). De Pumphouse bestaat uit een restaurant met 200 plaatsen, een gigantisch saloon voorzien van oesterbar, pool tables van eind jaren 1800 en een sjoelbak van 6 meter lang. Daarnaast is er ook een gambling room. Het hele gebouw is gebouwd in de stijl van eind de jaren 1800.

Ik vraag het meisje aan de inkom of er een 'table for 1' beschikbaar is. Ze vertelt me dat het ongeveer 30 min. zal duren eer er iets vrijkomt maar dat ik gerust in de saloon iets kan gaan drinken. Ik bestel aan de toog een "Alaskan Ale" en zoals zo vaak in Alaska heb je direct een gesprekspartner gevonden. Meestal word je aangesproken met de openingszin : "Hi, How are you doing ?" en dan begin je een gesprek. Deze keer is het een Amerikaan met een uiterst vet accent. Dit accent in combinatie met liters ale, zorgt ervoor dat deze man bijna niet te verstaan is. Ik meen te begrijpen dat hij nooit meer aandelen zal kopen van vliegtuigen nu dat Delta Airlines bijna bankroet is. Na een tijdje besluit ik de Patrick Staelens van Fairbanks te verlaten en zoek andere oorden op. Het meisje van de inkom komt me halen en zegt me dat ze een tafel vrij heeft.

Ik kijk op de menukaart en besluit Musk Ox te eten (Ik denk dat de vertaling muskusos is). Dit is iets wat ik nog niet gegeten heb en ik hoop dat het niet te vettig is,
Indien je niet weet wat een Musk Ox is kijk dan even op onderstaande link. The Pumphouse is de enige plaats in Fairbanks waar je musk ox kan eten

http://www.blueplanetbiomes.org/musk_ox.htm

Als voorgerecht geniet ik van een uitstekende seafood soup met zeer veel verschillende soorten vis en schaaldieren. Een streling voor de smaakpapillen.

Dan komt de schotel met Musk Ox. Een bord met puree, mooi gegarneerd met stukjes bloemkool,broccoli, iets rood en een mooi stukje vlees onder een donkerbruin-rood sausje. Ik snij in het vlees en tot mijn opluchting is het een zacht stukje vlees. Het vlees smelt in mijn mond. De smaak is iets tussen een steak en een hamburger. 't is werkelijk heerlijk.

Na de maaltijd vraag ik de rekening en het geheel incl. tip van 20% kost me 25 $ (zo'n 850 Bef). Wel, eet je iets gelijkaardigs in Belgie in een identiek kader wel dan betaal je zeker het dubbele. Ik verlaat blij en voldaan 'The Pumphouse'.

Op naar "The Howling Dog Saloon".

Op de Pure Rock Radio van Fairbanks speelt 'Hells Bells' van AC/DC, vervolgens 'La Grange' van ZZ Top en dan 5 nummers van Metallica (Metallica special). Ik zet de muziekinstallatie van de Chevy op vollen bak en wat een muziekinstallatie zit er in die Chevy. Super ! Ik kijk op de teller en zie dat ik 70mph rijd ipv de toegestane 55 mph. Nu begrijp ik de song van Sammy Hagar "I can't drive 55". Hardrock en traag rijden gaat niet samen.

Na een halfuurtje bereik is The Howling Dog en er is een optreden vanavond. Veel volk en een stoere boeboe achter den toog. Een driemansformatie op het podium, stijl Give Buzze maar met een gitaarvirtuoos. Wat die gast uit zijn gitaar haalt, niet gewoon. Blijkbaar een gimmick in The Dog is het volgende. De zanger zegt : "it's wednesdaynight in the whoehoehoehoehoe Howling Dog en dan begint iedereen te huilen als een wolf (whoehoehoehoe). Ook Murke huilt mee als een volleerde wolf. Dit gebeurt zo'n 5-tal keer en ik moet eerlijk zeggen dat ik het plezant vind.

Er wordt ook op een uiterst rare manier gedanst op de muziek. Vergelijk het een beetje als een kruising tussen Murke die probeert te swingen en Dries die ritmisch meebeweegt met de muziek. Het is hilarisch om te zien en ik moet mijn lachspieren regelmatig bedwingen.

Na een 3-tal uur in de Dog besluit ik om nog even langs te gaan in "The Marlin". Brandy is reeds weg daar haar shift stopte om 23h00. In The Marlin is het "Open Mic avond" (een soort vrij podium) en ik moet zeggen dat er wat talent rondloopt in Fairbanks.

Om 02h00 zoek ik mijn hotel op. Mijn verblijf in Fairbanks was te kort want er zijn nog een 20-tal plaatsen die ik had willen bezoeken. Ik hou alleen goede herinneringen over aan Fairbanks en kan iedereen Fairbanks aanraden.

Nu vertrek ik voor een 400 kms lange rit naar het zuidoosten van Alaska. Eindbestemming Glennalen, een dorpje met 500 inwoners

Tot morgen misschien

Murke

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Hallo Frank

Om te zeggen dat ik al een paar dagen met "Hey Good Looking, How about some cookin'" in mijn hoofd zit. Jij ook?

Anoniem zei

""En het ergste is dat ik deze oer-Amerikaanse country leuk vindt.
Wat is het volgende stadium ? Squaredancin' ?""

Ja, Frank .. Je hebt het volgende stadion blijkbaar al bereikt. Ik vondt het vroeger ook leuk.

Anoniem zei

Hallo halven Alaskees,
Ik volg je avontuur met plezier en toch n bikke met 't gevoel 'wuk ne chansard, 'k wou da'k in zijn plaats was'.
En 'k moet zeggen, ge hebt 'n fijne en amusante pen. Verrassend.
Amuseer je nog.
Hubert.