dinsdag, september 07, 2004

De tocht naar Fairbanks

De 200 kms naar Fairbanks brengen je door een zeer afwisselend landschap. Het is vandaag een hittegolf, zeer zonnig en een hemelsblauwe lucht, 't is in Fairbanks zelfs 12 graden Celsius. Dus tijd om de voorhuid even op te rollen, zou Kamagurka zeggen.

Ongelooflijk 't is slechts 12 graden maar dat voelt zeer warm aan. Bij het starten heb ik zelf enkele minuten de airco opgezet in de wagen. Voor de rest van de rit rijd ik met de ruit open. Op de radio luister ik naar Radio Kajak, Number 1 in country music. En het ergste is dat ik deze oer-Amerikaanse country leuk vindt. Ik betrap me er zelf op dat ik al vingerknippend meezing met stomme teksten als daar zijn

"Hey Good Looking, How about some cookin'". Wat is het volgende stadium ? Squaredancin' ? Indien het ooit zo ver komt, mogen jullie me afmaken met een welgemikt nekschot.

Na een 4-tal uur relaxt cruisen kom ik aan in Fairbanks. Fairbanks bestaat uit vele viervaksbanen en alle hotspots liggen verspreid over een groot grondgebied. De interessantste plekken bevinden zich echter aan de universiteit. Het ziet er me op het eerste zicht een leuke stad uit.

Nu eerst een adapter vinden 220V/110 V want mijn fotobatterijen zijn plat. Ik spring binnen bij Fred Meier (grootwarenhuis) en vraag aan de kassierster of ze zo'n adapter hebben. Ze is zeer hulpvaardig en roept er een assistent bij. Deze zegt dat ze dat hebben en gaat het halen voor mij. Na een tijdje komt hij terug met een supervisor en ze verontschuldigen zich uitgebreid want ze hebben geen meer in stock. De supervisor zegt me dat ze er nog zullen hebben bij Wallmart (de concurrentie) en hij tekent op een plan de route waar ik dien te rijden naar Wallmart (de volledige andere kant van Fairbanks). Alle drie excuseren ze zich nogmaals. Ik heb zin om te roepen "on your knees" maar ik blijf beleefd. Ongelooflijk, 3 mensen hebben zich ongeveer 10 mins beziggehouden met mijn adapter en me dan doorverwezen naar de concurrentie. Ik zie dit nog niet rap gebeuren in de Carrefour.

In Wallmart vind ik inderdaad mijn adapter. Nu naar The Pike's Waterfront Lodge. Het ziet er zeer gezellig uit en der staat een schone madam achter de bar. 'k zal daar subiet eens mijn licht gaan opsteken. Ik heb ondertussen vernomen dat er een grote kans is dat we vannacht reeds "The Northern Lights" kunnen zien. Dus dat wordt opstaan om 02h00.

Morgenvroeg om 07h00 vertrek ik vanuit Fairbanks met een vliegtuig van Alaska Airlines naar Barrow. Het is een vlucht van een kleine 1000 kms en deze brengt me naar het uiterste Noorden van Amerika (Alaska). In Barrow wonen bijna uitsluitend Inuits. Het is een mini-stadje van 4000 inwoners. Verder is het een "dry town". Omwille van het hoog percentage alcoholisten bij de Inuits van Barrow is er al enkele jaren geen alcohol meer te verkrijgen in winkels, bars (als die er al zijn) en hotel. Echt een vakantiebestemming voor de meeste Schwung boys en girls. Naar het schijnt, zijn er al ijsberen gesignaleerd in de omgeving van Barrow.

Zo, nu nog vlug een pint gaan drinken aan de bar en de streek rond de univ eens gaan verkennen om iets te gaan eten. Dan nog een stevige avondwandeling aan de Chena river maken, het blijft hier toch nog klaar tot na 22h00.

Tot morgenavond vanuit het hoge Noorden (als er daar internet is ?).

Murke

1 opmerking:

Anoniem zei

hi Frank,
Indien je in Barrow één of andere plaatselijke schone moest ontmoeten (en t'zijn er 816 tss. de 35 en 44 jaar)
ga dan misschien na een avondlijke wandeling nagenieten in de "King EiderInn" neem de King Suite en drink er maar een op mijn kosten .
Santeeeee.. Matanza