dinsdag, mei 25, 2010

Mijn pinksterweekend in een notendop

Vrijdagavond : 'Ode aan de Duinasperges'-menu in Den Dyver, begeleid met aangepaste bieren

Ik genoot enorm van het onderstaande

Mechelse koekoek. Gegrilde asperges. Lookslakken. Aardpeer.
Paddenstoelenschuim met limoen en rode ui.
Rodenbach Grand-Cru

---
Zeebaarsfilet. Basilicum asperges.
Mini-trostomaten in de oven. Lamsoor. Geroosterde pijpajuin.
Gefruite aardappelen. Groene botersaus.
Orval

---
Aardbeien. Amandelen. Dragon.
Citroenijs met zwarte peper


Zaterdagmorgen : De Morgen

Op het terras in het zonnetje de zaterdageditie van de Morgen lezen, het paginagrote kruiswoordraadsel invullen. Ik lees ook een artikel "De bierbuik en hoe hem kwijtraken". Daarin staat 'De buikomtrek ter hoogte van de navel betekent een gezondheidsrisico vanaf 104 cm bij mannen'. Even de proef op de som genomen en Aaarghhh 110 cm .... dus dat betekent tijd voor actie o.a. meer bewegen en het bourgondische nu en dan eens afwisselen met het gezonde

Zaterdagmiddag : Tajine

Mijn ma kreeg voor haar moederdag een tajine en we werden uitgenodigd om haar eerste gerecht te proeven. De mix van kruiden, groenten, gehaktballen, ei,... werd meer dan gesmaakt door Kip en mezelf

Zaterdagnamiddag : Fietstocht

De buikomtrek van 110 cm indachtig een fietstocht gemaakt van ruim 45 kms

Zaterdagavond : Blender + Detectives

Ik kocht deze week een blender. Vruchtensapjes en groentensapjes zijn vanaf nu dagelijkse kost ten huize Murke. Zaterdagavond dronken we o.a. een Karnemelk smoothie



Ondertussen genoten we van de twee detectives op Canvas nl. Hunter & Wallander.

Zondag : Rustdag

In de spiegel zie ik 's morgens een kreeft... een beetje verbrand na het fietstochtje. Zoals altijd beschouw ik zonnecrème als iets voor mietjes ... misschien toch even mijn mening herzien.

De rest van de zondag bestaat uit 'dolce far niente', heerlijke koude schotel die de Kip klaargemaakt heeft, lezen,...

Maandag : Fietsdag

Even een fietstochtje uitgestippeld, via het fietsknooppuntennetwerk, in het Brugse Ommeland. Fietsen in de auto en start aan Tillegembos. De route kan je lezen op elsbabbel

Iets voor Jabbeke zien we in het bos een wegwijzer "Zweeds Zomer Café". Uiteraard ben ik, als Scandinavia-lover, benieuwd wat dit is. In een gewoon rijhuis is in de hof een Zweeds terras. Het Zweeds zomer café draagt de mooie naam 'Mjollnir'. En omdat je ook nog iets leert op de blog van Murke ... Mjollnir is de benaming voor de hamer van Thor, de god van de donder.

Ik drink er Vikingbier uit een hoorn. Het is het Zweedse bier "Spendrups Old Gold". De kip drinkt 1/2 liter vers bessensap en we proeven ondertussen van heerlijke Zweedse haring



De uitbaters van het café Mjollnir zijn verknocht aan Zweden. Meerdere malen per jaar trekken ze naar Zweden. Ondertussen kijken we rond en schieten we beiden in een lach bij het zien van een Scandinavische weersteen (zie hieronder, klik op foto voor grotere weergave).... het weer voorspellen is zo moeilijk niet :-)



Iets verder stoppen we nog aan het dorpscafé De Tijger-bij Marie-Jeanne waar bijna alle dranken 1 € kosten. Ik geniet er van een frisse Rodenbach

Dinsdagmorgen : Medelijden en schuldgevoel

Ik kom wakker met een gevoel van medelijden met de mensen die vandaag en morgen moeten werken. Ik worstel met een schuldgevoel daar ik nog twee dagen verlof heb

2 opmerkingen:

LUC zei

Verbrand zijn , geroosterde pijpajuin... nu begrijpit Ollie het verband ;-)

wallican zei

zeg, freunk,
dit weekend met bootje weest gaan varen van gent naar st martens-latem. best wel mooie route en de gasten vonden het leuk omdat ze zelf konden sturen.
wijs zulle maat.

geniet van joenen congé