vrijdag, januari 02, 2009

aanraders

De laatste weken ben ik in de boeken gekropen. Miljoenen lettertjes passeerden voor mijn netvlies. Sommige boeken klapte ik dicht na 30 pagina's. Maar van onderstaande drie boeken heb ik met volle teugen genoten

Stieg Larsson "Mannen die vrouwen haten"



Dit is de debuutroman van de Zweedse, inmiddels overleden, schrijver Stieg Larsson. Deze misdaadroman uit 2005 werd bekroond met "De Glazen Sleutel", de prijs voor de beste Scandinavische misdaadroman.

Zo'n prijs is meestal een goede indicatie. En als je dan weet dat Scandinavië uitstekende thrillerschrijvers herbergt, zou dit een goed boek moeten zijn.

Ik zal maar direct met de deur in huis vallen. Dit boek is subliem. 560 pagina's maakte ik deel uit van het leven van Mikael Blomkvist en Lisbeth Salander en het verhaal is fantastisch. Dit is, zonder twijfel, het beste boek dat ik gelezen heb in 2008 Dit boek is een onderdeel van de Millenium-trilogie van Stieg Larsson. Ik ben dan ook benieuwd of "De vrouw die met vuur speelde" en "Gerechtigheid" ook dit uitzonderlijk niveau bereiken.

Philippe Claudel "Grijze Zielen"



Dit boek werd me aangeraden door een Spil-figuur (zie één van vorige posts 'De Zondvloed'). En inderdaad Philippe Claudel is een uiterst begenadigd verhalenverteller. Het verhaal speelt zich af rond de eerste wereldoorlog in het plaatsje V. in Frankrijk. Twee moorden, procureur Destinat,.... Het verhaal zuigt je op en door de wondermooie beschrijvingen speelt er zich een film voor je ogen af. Ik zal zeker nog andere boeken lezen van Philippe Claudel

Paul Auster "De New York trilogie"



Dit zijn drie 'mystery novels'. Om van deze trilogie te genieten moet je over veel 'Hitchock'-fantasie beschikken en houden van New York. Als beide aanwezig zijn kun je de vreemde hersenkronkels van Paul Auster volgen. I loved it

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Het doet me plezier, Muur, dat je het filmische genot in het sterke verhaal van Claudel ontdekt hebt. De schrijver heeft ondertussen ook zijn eerste echte film geregisseerd; vorig jaar verscheen ‘Il y a longtemps que je t'aime’ in menige filmzaal (ook die van De Spil). De film stelde me niet teleur, een paar andere boeken van Claudel deden dat wel. Wellicht een fout van mezelf; de lezer die zich op een tweede Grijze-Zielen-ervaring verhoopt. Dit jaar wil ik ‘Het verslag van Brodeck’ lezen, wie weet, misschien schenkt dit recente boek van Claudel de eenzame hoogte van de Grijze Ziel wat gezelschap.

Een Spilfiguur.

Anoniem zei

De andere delen van Larssons trilogie zijn even goed. Ben bijna klaar met het derde deel.
Er is ook een verfilming in de maak.
http://www.stieglarsson.com/the-movies