zondag, augustus 17, 2008

Fotocommandotocht 13 mei 1981

Ik mag me gelukkig prijzen dat ik als kind, tiener,... supertoffe jeugdvrienden had die nog altijd mijn beste vrienden zijn.

Jaarlijks komen we eens samen en dat is niet evident want de een woont in Nairobi, de ander in Kinrooi. De anderen wonen dichter maar onze agenda's (vreselijk woord) op elkaar afstemmen in niet altijd evident

Gisteren kwamen we samen bij de mosselplukker en zijn gezellige deerne. Wel, ik heb mij weer rot geamuseerd. De bijeenkomsten gaan altijd als volgt. Eerst een kennismaking met aperitief, vervolgens meer drank en hapjes en dan komen de vele herinneringen los en wordt er op los gelachen. Lichtjes beneveld verlaten we dan elkaar.

Gisteren had de mosselplukker en zijn deerne voor enkele culinaire hoogstandjes gezorgd... waarvoor dank

Ik ben voorstander om vanaf nu 2x jaarlijks samen te komen met 'the old guys' en waarom eens niet terug een weekendje weg. Murke wil dit met veel plezier organiseren .. en misschien met medewerking van zijn oude buddy 'vrei goe Marc' (remember Ronse). Ik kijk er al naar uit om even op verkenning te gaan :-)

De worst had gisteren een grote verrassing in petto. Hij had nog een fotocommandotocht teruggevonden van mei 1981. We waren dan nog jonge adonissen van 16 à 17 jaar.

Voor diegenen die niet weten wat een fotocommandotocht is, het is een zoektocht aan de hand van foto's. Deze tocht start aan de kerk van Beveren en je volgt telkens de richting die aangegeven wordt op de foto's.

Dit is een uniek document want in 27 jaar tijd is er veel veranderd in Beveren, Ardooie en Koolskamp. Let bijv. op de auto's van toen, het nog niet volgebouwde Beveren, het Kippenparadijs,...

Deze volledige tocht vind je hieronder. Print hem af en wandel of fiets deze tocht even. Je zal versteld staan hoeveel er veranderd is. Er was toen wel nog geen ring,... dus zal je even moeten zoeken maar dit maakt het nog spannender.

En plaats je bevindingen maar in 'comments'

(Voor grotere weergave van de foto's, klik op de foto's)



























9 opmerkingen:

Anoniem zei

Dit is de eerste keer dat een blogbijlage van jou me bij het nekvel neemt. Deze voorgaande zin klinkt misschien niet erg vleiend, maar het is goedbedoeld. Dit is een erg aardige fotoreeks die me terugbrengt naar een verloren tijd. Nostalgie dus. Hoewel ik verder niks met jouw dorp van doen heb, noch met een soort fotozoektocht als dit –ik kan de originaliteit ervan alleen maar bewonderen.
1981, het was gisteren, maar veel beter.
Mooi, Murke. Mooi.

Anoniem zei

Anoniem, ik ben van Ardooie en het doet ook mij deugd om deze oude foto's te zien. Wat er in 27 jaar allemaal veranderd is .... Ik zal nu misschien als een oude zak klinken maar ... ik vond het vroeger toch veel beter o.a. natuur, vrijheid en geen GSM en computer.

Van zodra het mooi weer wordt probeer ik zeker eens deze route uit. bepaalde plaatsen herken ik meteen andere zijn mij op het eerste gezicht vreemd Ludo

Anoniem zei

Mooi , mooi , mooi . Ik ben ook niet van die kant . Maar de nostalgie ervan spreekt voor me boekdelen , van een schone periode in ons leven . Dit weekend is een van de rotste dagen uit het leven van Ollie en Lieve.Maar dit maakt veel goed . Encore ?

Anoniem zei

valt het eigentlijk niemand op dat de Kapelhoek echt wel in't jaar 81 is blijven steken. Beenhouwerij Callewaert stond toen verzekers teerste jaar in de nieuwbouw. En had Markx toen al zijn superette ip de platse. Waar is den tijd da je met joene velo nog naar Frans Laevens kon trekken die in de smesse alles wat je kapot gekregen had wel were recht kon trekken. De kapelhoek, altijd wa speciaals geweest

Anoniem zei

Whauw,

Of is dit verkeerd geschreven
echt waar heel mooi, Frank,
jij moet in de media gaan.
'k ben nu bezig met "De helaasheid der dingen" te lezen. Iets voor jou. verleden jaar las jij "Geheime kamers" zeker en vast hetzelfde niveau.

salukes

Anoniem zei

Nog eens ,

Na lang Murke te bestuderen , (vooral aan de neus te herkennen ) zijn we elkaar in deze prachtige tijden tegengekomen . Toen nog onbekend van elkaar. Ik heb nog verteld aan hem in 't kroontje bij Jean , dat hij en ik een vervent fan was van knop D2 op de juke-box.( waar zijn ze gebleven ? ) De B- kant van Billion Dollar Baby's , Hello of Flies van Alice Cooper. Die was enkel daar te vinden .
IK heb die nog eens terug opgelegd , Blijft een Kanjer is het niet?

de bevers zei

Beste anoniem,

Ik heb reeds "De helaasheid der dingen" gelezen en inderdaad een prima boek

Beste Ziggy,

De Kapelhoek was altijd al een beetje de achterbuurt van Beveren :-)

Beste Ollie,

Ik kan me niet herinneren dat ik je ooit ontmoet heb in 't Kroontje of was jij de man door wiens toedoen mijn pint, per ongeluk, van de toog viel :-)

Murke

Anoniem zei

Wat dacht ge Murke ?

Ik ben immers een (baan) brekend mens.

Anoniem zei

Tot op een mooie zomerzondag in '69 was het Kippenparadijs (dat toen nog niet zo heette)"the place to be" als dancing voor de toenmalige tienerjeugd uit het omliggende. Om de 2 weken van 16 tot 23u op zondagnamiddag (jaja, toén nog op zondagnamiddag)"bal" met orkest en alle toenmalige Vlaamse vedetten en groepjes passeerden er de revue.
Maximum 50 BEF entree en 10 BEF voor een pintje. De nog niet zo lang overleden "Soit'n Nieuwenborg" zwaaide er toen de plak. Nieuwjaarmorgen '69 voerde ik mijn toenmalig lief (en nu al lang mijn wederhelft) op mijn fietsbuis, in de sneeuw, terug naar Zwevezele.
In juli of augustus '69 viel de politie binnen in de dancing: controle op de minderjarigheid
(- 18)van de aanwezigen. Bijna iedereen liep tegen de lamp. De boel werd gesloten. De uitbater probeerde nog een "jeugdclub" (toegang vanaf 16 jaar) door te voeren, maar doordat dit enkele maanden vergde en mede door de opkomst van de discobars toen, is men er niet meer in geslaagd het vroegere elan terug te winnen en gaf deze lokatie als "dancing" stilaan de geest.
In '70 heb ik er nog een bruiloft gespeeld met ons toenmalig orkestje.
Later is de lokatie dan "Kippenparadijs" geworden en voor zo ver ik mij herinner was de eerste uitbater Murkes nonkel Marcel.

Inderdaad...: mooie foto's..., roepen wél herinneringen op !