maandag, januari 24, 2011

Jens Lapidus - Snel Geld



Dit weekend ben ik begonnen aan 'Snel Geld' van Jens Lapidus. Het eerste deel van de 'Stockholm Trilogie'. Tjiens Tjiens ... Zweden + trilogie .... ik dacht direct aan 'De Millenium trilogie' van Stieg Larsson, een meesterwerk in mijn ogen.

En inderdaad in de achterflap wordt door literaire marketeers verwezen naar Stieg Larsson. Teveel marketingtalk maakt mij altijd extra waakzaam

In het begin van het boek zijn het drie aparte verhalen (Chileen die ontsnapt uit gevangenis, hommeles in de joegoe-maffia van Stockholm, cocaïne dealen in het yuppie-milieu van Stockholm). Langzamerhand vloeien die verhalen in elkaar.

Na 150 pagina's wil ik me vanavond terug onderdompelen in de Stockholmse onderwereld. Het is nog te vroeg om dit boek te vergelijken met Stieg Larsson maar, in ieder geval, het boek bijt me wel.

Geen opmerkingen: