woensdag, februari 08, 2006
Super Bowl
Ieder jaar is Amerika in de ban van "The Super Bowl". Ook in de Belgische media wordt al aandacht besteed aan dit onding.
Bij "The Super Bowl" zijn de randactiviteiten veel belangrijker dan het sportgebeuren zelf. Super Bowl is synoniem van ultra-conservatisme.
Zo waren de Amerikanen vorig jaar geschokt door één tepel van Janet Jackson. Nu werd de uitzending met 5 minuten vertraging uitgezonden zodat men kon censureren. Op die manier werden diverse passages uit het optreden van The Rolling Stones weggebiept. Obelix zou zeggen : "rare jongens, die Amerikanen"
Super Bowl is enkel en alleen een vehikel om reclameboodschappen te tonen. Tijdens de SuperBowl worden er een halfuur reclamespots getoond nl. 60 reclamespots van 30 sec.
Iedere reclamespot van 30 sec. kost 2,5 miljoen $ (of 2 miljoen Euro). Dus de totale inkomsten uit reclame tijdens de Super Bowl bedragen 150 miljoen $ (of 125 miljoen Euro of 5 miljard Bef). Ter vergelijking, voor een spotje van 30 sec. op VTM betaal je max. 16.500 Euro
Nochtans komt het overgrote kijkerspubliek van VTM en The Super Bowl overeen : conservatief, niet al te snugger, gekenmerkt door een kuddegeest, egoistisch,...
Voor de opmaak van de reclamespotjes worden gigantische budgetten vrijgemaakt. Het budget van de gemiddelde Vlaamse film ligt lager dan het budget voor één reclamespotje van 30 sec.
Je kan alle Super Bowl spots terugvinden op onderstaande site. Fedex Caveman en Budweiser streaker zijn grappige spotjes
http://sports.aol.com/nfl/superbowlads
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten