vrijdag, oktober 31, 2008

Kerkhofkermesse



Gisteren was het weer een gezellig onderonsje in 'de preute'. Uit het beschaafde Beveren waren aanwezig Oguh, kort vingerke, Murke en uit Pittem was aanwezig De Slange. De Slange was al een tijdje bezig over ‘tingels’. Zelfs met gebaren konden we niet opmaken wat hij bedoelde. Uiteindelijk bleek dit Pittems voor ‘netels’. ‘Nen aaker’ bleek dan weer Pittems voor een ‘emmer’. Vreemd volkje die Pittemmers. Oguh merkte terloops op dat een emmer altijd 27 cm hoog is( meet het maar na)

Dialecten zijn altijd gezellig. Ik herinner me nog een gesprek in een café, enkele jaren terug.
Een man zei : “’t is morgen weer kerkhofkermesse, dat is uitgevonden door de bloemisten om bloemen te verkopen”.

Kerkhofkermesse’ vind ik een prachtig woord als alternatief voor Allerheiligen. Dit mag wat mij betreft direct opgenomen worden in de dikke Vandaele (en daarmee bedoel ik niet Luc Vandaele)

En welk woord vinden jullie mooi ?

6 opmerkingen:

Anoniem zei

TETTEN hahahaha

Anoniem zei

asterbansche
aj e wxit wuk damme bedoeld, t'was da were e vree asterbansche
allez
ge wit wel é
redel ut mooislee neffest slips

Anoniem zei

En al verklaring gevonden voor :"oe loater ip den navond, oe diepre den nagle", ooit gehoord in illuster gezelschap in een of ander volks drankgelegenheidje in westoetter.
oogvoorsemantiekziggy

Anoniem zei

trouwens, puberaal, maar nog altijd te pruimen, vond ik de vondst (let op de alliteratie) voor 'flesopener'die gemeenzaam nogal vaak 'den aftrekker' wordt genoemd. Dit doopten wij op zijn beurt weer om in het ver-ANde : een mastrubeur. Ofte , hoede standaardtaal het nederlands beïnvloedt ende omgekeerd. Een echt soisanteneufke dus.
pas op hier komt het, tijd voor ne oneliner, Taal is en bljft een levend ding, een etymologischbevlogenziggy

Anoniem zei

Als empirisch onderzoek betreffende deze materie stel ik ook een gesprek met enen 'Sparre' voor. 'tis een tijd geleden maar gedurende een kortstondig gesprek (filosofisch van aard natuurlijk) waarbij de genaamden 'Sparre' op wandel was met vrouwe en vier kinders, vertrouwde hij me volgende taalkundige curiositeiten toe. Hij wist me te vertellen dat hij, eens zijne dochters de gezegenden leeftheid van 15 jaar zouden hebben bereikt (het lijkt mij trouwens evident dat de lezer dezer materie de zinnen die ik in Sparres mond leg ofte citeer, dan ook op Spareskiaanse wijze interpreteert ende in zijn gedachten laat weerklinken. Wat trager, wat doordachter en vooral de medeklinkers wat meer laten bokken. Maar dit volledig terzijde.), hij zeker en vast sulferblomme ip de zulle zou smitten. Wat later in het gesprek vertrouwde de weledele Sparre me toe zelf nog het plan op te vatten een cafeetje hetzij bierhuis te starten. Ik dacht bij de genaamde Sparre een zeker economisch inzicht te hebben ontdekt tot hij mij de naam van zijn toekomstig etablissement toevertrouwde, zijne vrouwe en dochterkes indachtig stelde hij de naam 'INDE VIER SPLETEN' voor ! Laat de sulferblomme maar aanrukken !!

1gesprekmetsparrevooropjullieziggy

de bevers zei

goe geschreven ziggy :-)